Wspomóż wspomaganie! Płyny Prestone Power Steering.

Może niektórzy z was pamiętają czasy, gdy manewrowanie po parkingu Polonezem lub Kadettem wymagało od kierowcy nie lada krzepy. Dzisiaj zadanie głównego mięśnia, który sprawia, że kierownica obraca się bez najmniejszego problemu, jest układ wspomagania kierownicy. Obecnie bardzo rzadko możemy natknąć się na auto, które nie jest wyposażone we wspomaganie. Jeżeli nie wyobrażacie sobie, jak to jest jeździć bez wspomagania, to spróbujcie pokręcić odblokowaną kierownicą bez odpalania silnika.

System wspomagania to  specjalny hydrauliczny (coraz częściej również i elektryczny) układ, który jest oparty na pompie hydraulicznej. W nowszych autach pompa ta za pomocą zaworów dostosowuje siłę oporu kierownicy do prędkości z jaką się poruszamy. Dlatego wiele miejskich aut oferuje opcję „city” lub „park” która pozwala na praktycznie bez-oporowe obroty kierownicą, przy niewielkiej prędkości (np. na parkingu). Pompa wspomagania pracuje bez przerwy, bez względu na to, czy jedziemy po prostej, czy skręcamy. Układ musi być zwarty i gotowy cały czas, by nie został zaskoczony naszą nagłą zmianą kierunku jazdy.

Pompa wspomagania napędzana jest paskiem klinowym lub wielorowkowym. W układzie zamkniętym znajduje się płyn hydrauliczny, którego ciśnienie jest regulowane przez pompę. Jedną z wad układu hydraulicznego jest właśnie sposób jego napędzania. W przypadku zerwania się paska, układ natychmiast przestaje pracować – wspomaganie przestaje działać. Może to bardzo zaskoczyć kierowcę, który akurat w tym momencie wykonuje manewr skrętu.

Jednak najważniejszym elementem układu jest pompa. To bardzo precyzyjny i wymagający mechanizm. Mimo iż wiele zakładów podejmuje się regeneracji, powszechnie zaleca się wymianę elementu na nowy. Zakładów zdolnych przeprowadzić tego typu „chirurgiczną” wręcz pracę, jest niewiele. Zawsze kilkukrotnie sprawdzajmy ich fachowość, zanim zdecydujemy się na regenerację.

Jednak by zapobiec nagminnym i przeważnie kosztownym awariom układu, należy pamiętać o konserwacji i serwisie układu. Stosujmy dobre płyny hydrauliczne, na przykład proponowany przez Prestone’a Power Steering Fluid.

To produkt, który oprócz oczywistej pracy w układzie chroni go przed awariami i nadmiernym zużyciem. Producent zapewnia również, że Power Steering Fluid zapobiega uszkodzeniom pompy. Jest też odporny na ujemne temperatury i ułatwia pracę układu. Przyczynia się również do wyciszenia pompy, co poprawia komfort jazdy.

Jego kolejnym atutem, jest możliwość stosowania go do wszystkich typów układów wspomagania kierownicy, zarówno w najnowszych jak i starszych modelach samochodów.

Gdy zauważymy jednak niewielkie wycieki płynu wspomagania, możemy spróbować  zastosować płyn Prestone Power Steering Fluid + Stop Leak z uszczelniaczem.

aIMG_0194Płyn ten likwiduje niewielkie przyczyny wycieków oraz zapobiega ich powiększaniu. Jest również uniwersalny – możemy go zmieszać z każdym rodzajem płynu do wspomagania na rynku.

Obydwa płyny produkowane przez Prestone’a są jedynymi z najlepszych na rynku.

aIMG_0205

Zanim zdecydujemy się więc na kosztowną i czasochłonną regenerację lub wymianę elementów układu wspomagania, dajmy najpierw szansę produktowi Prestone’a Stop Leak. Wydatek kilkudziesięciu złotych może odsunąć widmo drogiej naprawy na dłuższy czas.