Świeć przykładem – zmień żarówki.

Już od kilkunastu lat w Polsce mamy obowiązek całodobowej jazdy na światłach mijania, lub światłach do jazdy dziennej. Nasze auta jeżdżą więc z włączonymi światłami cały rok. I jak w ciągu dnia wystarczają nieraz światła do jazdy dziennej w formie LED, tak po zmierzchu trzeba postawić na oświetlenie o lepszych parametrach – światła mijania i drogowe (tzw. Długie).  Dzięki tym światłom, lepiej widzimy, oraz jesteśmy lepiej widoczni dla innych użytkowników dróg.

Bo o dobrą widoczność głównie się rozchodzi. Wystarczy źle ustawiony reflektor, czy jedna przepalona żarówka, by każda nasza podróż była niebezpieczna. W długie, jesienne i zimowe wieczory widać na drogach całe rzesze samochodów bez jednego „oka”, z ledwo palącymi się światłami, lub z reflektorami świecącymi ziemię, na boki lub w niebo. Utrudnia to jazdę, gdy do ostatniej chwili nie jesteśmy w stanie rozróżnić, czy to co zbliża się z naprzeciwka to auto osobowe, dostawcze, czy motocykl.

Dlatego żarówki należy kontrolować, ustawiać i wymieniać, gdy tylko pojawią się jakiekolwiek objawy ich zużycia. Czy możemy poprawić widoczność po zmroku w sposób zgodny prawem? Często spotyka się na drodze auta, w których zamontowane zostały różnego rodzaju żarówki „wynalazki”, które nie dość, że nie mają homologacji, to w dodatku świecą „jak chcą” (najczęściej po oczach innych kierowców) lub prawie wcale.

W związku z legalnym polepszeniem oświetlenia auta, naszą uwagę przykuła marka RING, reklamująca swoje żarówki Xenon Ultima +120%, które w testach magazynów motoryzacyjnych osiągają bardzo wysokie lokaty. Ich używanie nie wiąże się z modyfikacją kloszy czy układu elektrycznego w aucie – można je więc bez problemu zamontować w większość aut.

Żarówki RING Xenon Ulitma – wyróżniane między innymi przez Auto Świat i AUTO MOTO, to ciekawa alternatywa dla zwykłych halogenów.

Producent zapewnia, że są to pierwsze takie żarówki ksenonowe z pełną homologacją ECE 37. Popularnie zwane „E” to specyfikacja, która reguluje parametry takie jak: strumień świetlny, geometrię żarnika, napięcie i moc w watach oraz wielkość i kształt żarówki. Mówiąc krótko – bez tej konkretnej homologacji, każda żarówka będzie w zasadzie nic nie warta. I nielegalna na drodze!

Produkt Ringa jest więc na tyle interesujący, że postanowiliśmy sprawdzić jego działanie na własnej skórze.

„Ksenony” RINGA nie wymagają ingerencji w układ elektryczny samochodu, oraz posiadają wszystkie niezbędne homologacje i atesty.

Montaż żarówek i regulację świateł pozostawiliśmy w rękach specjalistów z serwisu. Pozwoliło to zminimalizować błąd „czynnika ludzkiego”. Po kilkunastu minutach auto było gotowe do drogi.

Żarówki Ring Xenon Ultima to, według producenta, pierwsze na świecie żarówki ksenonowe, których można używać praktycznie w każdym samochodzie. Co zatem sprawia, że świecą jaśniej?

Krótszy żarnik, wypełnienie gazem szlachetnym – Ksenonem oraz bardzo wysoka jakość materiałów, to cechy które pozwalają żarówkom Xenon Ultima świecić jaśniej, nie przepalając się przy tym zbyt szybko.

Żarówki samochodowe posiadają żarnik, który rozgrzewa się i dzięki temu emituje światło. W zależności od temperatury rozgrzania, światło będzie miało różną barwę. Wraz ze wzrostem temperatury, wzrasta promieniowanie cieplne, które zmienia kolor. Standardowe żarówki halogenowe, których temperatura żarnika zbliża się, lub przekracza 2000°c, wytwarzają jasne, żółtawe światło.

Żarnikiem, który nagrzewa się i wytwarza światło najczęściej, jest wolfram. Jest to odpowiednio twardy, odporny na korozję pierwiastek metaliczny, który posiada najwyższą temperaturę topnienia wśród metali. Jednak proces odparowywania żarnika wolframowego jest nieunikniony – żarówka po jakimś czasie się przepala.

Wypełnianie wnętrza żarówki gazem biernym chemicznie o niskiej przewodności cieplnej, jak krypton, halogen czy właśnie ksenon, powoduje spowolnienie procesu odparowywania żarnika i zwiększa żywotność żarówki.

Żarówki Ringa posiadają krótsze żarniki, dzięki czemu są w stanie wytworzyć jaśniejsze światło. Krótszy żarnik oznacza przeważnie zwiększone zużycie żarówki – szybsze przepalanie. Jednak przy produkcji swoich żarówek, firma Ring wykorzystuje znacznie nowocześniejsze, bardziej zaawansowane żarniki. Dodatkowo wnętrze takich żarówek wypełniane jest 100% ksenonem. To rzadki gaz szlachetny, który pozyskuje się z frakcjonowanej destylacji skroplonego kryptonu. Jego obecność spowalnia wypalanie się żarnika, dzięki czemu nie cierpi wydajność żarówki a my otrzymujemy lepsze, jaśniejsze światło, którego spektrum kolorów jest bliższe światłu dziennemu. Ma to szczególne znaczenie po zmroku.

Na zdjęciu po lewej „zwykłe” żarówki halogenowe, po prawej snop światła wzmocnionych żarówek ksenonowych RING Xenon Ultima. Auto ustawione w garażu w dokładnie oznaczonym miejscu przed i po wymianie żarówek.

Nasze wymienione żarówki w ciągu dnia nie wyróżniają się specjalnie w tłumie – to dobrze. Świecą poprawnie, jasno, nie rażą po oczach i nie emitują dziwnych, podejrzanych barw jak błękit, lub trupia biel.

Na górnym zdjęciu żarówki RING, na dolnym zwykłe żarówki halogenowe. Barwa światła, jego zasięg i intensywność jest wyraźnie odczuwalna.

Dużą różnicę dostrzegliśmy po zmroku. Droga jest lepiej oświetlona – widać więcej i na dalszą odległość. Światło jest bardziej jednostajne i „gęstsze”, niż w przypadku zwykłych żarówek. Neutralny kolor żarówek Ringa nie męczy oczu, ani nie uprzykrza życia kierowcom z naprzeciwka i pieszym.

Jedynym minusem może okazać się tylko cena żarówek (od 90 do 110 złotych u oficjalnego dystrybutora, w zależności od typu żarówki). Jednak biorąc pod uwagę jakość wykonania oraz użyte materiały, jest zrozumiała.

Żarówki Ringa są bardzo dobrą alternatywą zwykłych żarówek, szczególnie dla osób podróżujących dużo i jeżdżących w nocy, bądź tych, którzy mają pewne problemy ze wzrokiem – wtedy doskonałe oświetlenie drogi jest na wagę złota.

Jednak bez względu na to, czy zdecydujecie się na żarówki o lepszych parametrach, takie jak Ring Xenon Ultima, czy nie, zawsze zwracajcie uwagę na to, by żarówka którą macie zamiar zakupić spełniała wszelkie normy, homologacje i atesty, w szczególności wspomniane wcześniej ‚E”. Również polecamy wymieniać żarówki parami, ponieważ ich żywotność jest z zasady zbliżona. Więc gdy przepali się jedna, jest niemal pewne, że za niedługi czas przepali się i druga.